وبلاگ

مقالات سایت
کاغذ دیواری

کاغذ دیواری

7 ژانویه 2022

 کاغذ دیواری

یک ماده، عمدتاً مبتنی بر کاغذ دیواری که برای تزئین فضاهای داخلی استفاده می شود. معمولا به صورت رول می آید.

کاغذدیواری pvc

کاغذ دیواری برای مدت طولانی پوشش سنتی دیوار در کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن و چین بود. پوشش دیوارهای ساخته شده از پارچه، مانند دماسک، منحصراً در اروپا تا قرن هجدهم برای پوشاندن دیوارها و سقف ها استفاده می شد. با پیشرفت صنعت کاغذ، دیوارپوش های پارچه ای جایگزین کاغذ دیواری شد که قیمت کمتری داشت. کاغذ دیواری ممکن است ساده یا طرح دار و دارای یک یا چند رنگ باشد. در حال حاضر دیوارپوش ها به طور فزاینده ای از پلیمرها ساخته می شوند.
سه نوع اصلی دیوارپوش وجود دارد: کاغذ دیواری معمولی، دیوارپوش های قابل شستشو، و دیوارپوش های جاذب صدا (چرت). کاغذ دیواری معمولی ممکن است بدون پرایم (الگو مستقیماً روی کاغذ سفید یا رنگی اعمال می شود) یا پر شده (الگو بر روی سطح کاغذ از قبل رنگ شده اعمال می شود). ممکن است بدون الگو، در یک رنگ تخت باشد. مقداری کاغذ دیواری با نقش برجسته است.

آرتان
دیوارپوش های قابل شستشو ممکن است با رنگ هایی چاپ شوند که دارای افزودنی پلیمری مقاوم در برابر آب هستند. برخی از آنها چاپ می شوند و سپس با پوشش محافظ امولسیون های پلیمری و لاک پوشانده می شوند. کاغذ دیواری های قابل شستشو ممکن است یک پوشش رنگی پلیمری نازک داشته باشند که متعاقباً برجسته می شود. برخی از دیوارپوش ها اساساً فیلم های پلیمری مات با الگوی چاپی هستند. دیوارپوش های قابل شستشو که می توانند در برابر شستشوهای مکرر با آب گرم و صابون مقاومت کنند، به دلیل مقاومت در برابر سایش بالا مورد توجه قرار می گیرند.
کاغذ دیواری های جاذب صدا با هر یک از مواد فیبری مختلف پوشانده می شوند (عمدتاً ضایعات نساجی). برای تمیز کردن سطح چنین دیوارپوش هایی از جاروبرقی استفاده می شود.
دیوارپوش‌ها علاوه بر تزئینی بودن، به دلایل بهداشتی نیز اهمیت دارند، زیرا سوراخ‌ها و ترک‌های کوچک دیوار را می‌پوشانند. رنگ آنها در نور اتاق نیز تاثیر دارد.

ساخت. تولید کاغذ دیواری چاپ دستی به صورت صنعتی در قرن هجدهم در بریتانیای کبیر آغاز شد. فرآیند چاپ در دهه ۱۸۲۰، پس از اختراع دستگاه کاغذ، مکانیزه شد که امکان ساخت کاغذ با طول های مختلف را فراهم کرد.
تولید کاغذ دیواری شامل فرآیندهای زیر است: آماده سازی اجزای رنگ، پر کردن کاغذ، چاپ الگو، تکمیل (نقوش برجسته، براق، پوشش سطح و در برخی موارد، اعمال یک لایه چسب در پشت)، پیچیدن، مرتب سازی و بسته بندی. .
آماده سازی اجزای رنگ شامل انتخاب رنگ ها است. تهیه بایندر، امولسیون و لاک الکل. و مخلوط کردن اجزاء
کاغذ توسط یک دستگاه پوشش که شامل یک دستگاه رول باز کردن، یک اپلیکاتور رنگ، یک بخش خشک کن و یک سیم پیچ برای رول کردن کاغذ پوشش داده شده است، آماده می شود. ماشین آلات پوشش بر اساس نوع اعمال رنگ مورد استفاده متمایز می شوند. بنابراین، دستگاه‌ها و دستگاه‌های پوشش غلتکی یا برس با تیغه‌های انعطاف‌پذیر یا هواپز وجود دارد.
چاپ توسط ماشین های چاپ مخصوص انجام می شود که به روشی مشابه ماشین های پوشش کار می کنند. دستگاه های چاپ از نظر روش چاپ و ظرفیت آنها برای چاپ صفحات متفاوت است. ماشین های پوشش و چاپ بر اساس نوع روش خشک کردنی که استفاده می کنند طبقه بندی می شوند. انواع فستون خشک کن و محفظه ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
در حال حاضر از سه روش چاپ استفاده می شود: لترپرس، گراور و سیلک اسکرین. سیلندرهای مورد استفاده برای چاپ لترپرس دارای طولی متناسب با عرض کاغذ دیواری تولیدی و قطری از ۹۵ تا ۱۸۵ میلی متر هستند. قطر با الگو تعیین می شود. از چوب سخت (گلابی، گردو، افرا و سیب) و استوانه های کاغذ فشرده استفاده می شود. یکی از انواع چاپ لترپرس نیز فلکسوگرافی است که در آن صفحات چاپی از مواد الاستیک ساخته می شوند. صفحات مخصوص گراور نیز استوانه ای هستند، اما الگوی آن به جای برجسته شدن، در صفحه حک شده است.
روش سیلک اسکرین شامل یک صفحه نمایش محکم است که از طریق آن مواد رنگی به کاغذ وارد می شود. ناحیه صفحه نمایش خارج از الگوی مورد نظر با لاک پوشانده شده است به طوری که پس از فشار دادن ماده رنگ آمیزی با یک تیغه دکتر، اثری از الگو روی پایه باقی می ماند. یکی از اصلاحات این روش، فرآیند چرخشی سیلک است که امکان چاپ مداوم را فراهم می کند. عنصر چاپ در این فرآیند یک لوله بدون درز یا آستین با دیواره نازک و سوراخ‌دار است که مواد رنگ‌آمیزی روی آن اعمال می‌شود، مانند فرآیند صفحه ابریشم تخت تخت. در داخل آستین یک تیغه داکتر نصب شده است که خمیر رنگ‌آمیزی را از طریق مش روی شبکه فشرده شده روی صفحه فشار می‌دهد – یعنی روی پایه پوشش دیوار.
خواص و جلوه هنری مطلوب دیوارپوش با استفاده از انواع خاصی از مواد اولیه (بایدورهای آبگریز، رنگ‌های سریع، انواع پایه‌ها) و تکنیک‌های مختلف تکمیل (نقوش برجسته، پوشش فیلم، استفاده از مواد رنگ‌زا، پلاستیزول‌ها، الیاف) به دست می‌آید. و نخها؛ استفاده از چسب در پشت).
مرحله نهایی تولید دیوارپوش شامل پیچیدن مجدد مواد روی رول هایی با طول مناسب، مرتب سازی بر اساس درجه و رنگ، برچسب زدن، بسته بندی و نگهداری است. فرآیند سیم پیچی به صورت مکانیکی در ماشین های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می شود.
در صنعت کاغذ دیواری گرایشی وجود داشته است که فرآیندهای تولید را ترکیب کند، عرض کاغذ را دو یا سه برابر افزایش دهد و سیستم‌های کنترل فرآیند و کنترل کیفیت خودکار را بکار گیرد. روش های جدید چاپ و همچنین فرآیندهای شیمیایی جدید برای تولید مواد خام جدید معرفی می شوند.

نویسنده: